Sprzedaż kampera dealerowi: 9 dobrych powodów
Wprowadzenie
Często zadawanym początkowym pytaniem przy sprzedaży własnego używanego kampera jest coś takiego: Czy powinienem sprzedać mojego kampera dealerowi, czy raczej osobie prywatnej? Inne pytanie brzmi: Czy dealer zapłaci mi dobrą cenę? Albo pytanie: Dlaczego miałbym sprzedawać dealerowi, skoro osoba prywatna zapłaci wyższą cenę?
Czy rzeczywiście tak jest? Większość poradników i artykułów w Internecie mówi, że dealer zaoferuje niższą cenę, ponieważ musi zarobić na odsprzedaży kampera. Jeśli masz cierpliwość, powinieneś sprzedać prywatnie i ostatecznie zrobić lepszy interes.
Powszechna praktyka ostatnich lat, zwłaszcza od początku 2021 roku, pokazuje inny obraz. W czasach wąskich gardeł w podaży nowych pojazdów, przerzedzonych zapasów używanych pojazdów na placach dealerów kamperów i prawdziwego boomu w całej branży caravaningowej w Niemczech i Europie, coraz więcej dealerów aktywnie poszukuje używanych kamperów, za które również płacą bardzo wysokie ceny. Czy słyszałeś kiedyś od swojego zaufanego dealera kamperów następujące zdanie?
"Rynek używanych kamperów jest pusty, nie ma nic!".
Dla Ciebie, jako właściciela kampera, to zdecydowanie dobra wiadomość! Oto 9 dobrych powodów przemawiających za sprzedażą własnego kampera dealerowi.
Powód nr 1: Bioróżnorodność
Dealerzy to zróżnicowany gatunek. Na przykład, istnieje "nabywca kampera", który systematycznie kupuje wszystkie rodzaje kamperów i przyciąga uwagę poprzez intensywną reklamę. Są też klasyczni dealerzy marek, którzy reprezentują wyłącznie jedną lub więcej marek i specjalizują się wyłącznie w nich. Jest też "dealer crossover", który jest doświadczony i profesjonalny, ale otwarty na wszystkie marki. Jest też "luksusowy dealer kamperów", który na przykład sprzedaje tylko drogie kampery marek Morelo lub Concorde. Jest też dealer, który sprzedaje głównie furgonetki. Lub
dealer, który specjalizuje się w sprzedaży do innych krajów europejskich (patrz także powód 3).
Istnieją bardzo różni dealerzy w całych Niemczech z różnymi praktykami biznesowymi i wynikającymi z nich profilami zakupów. Przykład: Dealer samochodów kempingowych ze specjalną reprezentacją marki jest zwykle zainteresowany młodymi używanymi samochodami kempingowymi (do 3 lat) swojej marki, które mają niezbyt duży przebieg (np. do 30 000 km) i w których testy konserwacji i szczelności zostały przeprowadzone zgodnie z instrukcjami producenta. Taki dealer może zazwyczaj zapłacić ponadprzeciętną cenę zakupu takiego kampera.
Inny przykład: niezależny, niemarkowy dealer, który nie specjalizuje się w żadnej konkretnej marce i zajmuje się raczej kamperami w podstawowym przedziale cenowym do 30 000 euro. Może nie być dla niego ważne, czy książeczka serwisowa była prowadzona w całości i kiedy przeprowadzono ostatni test szczelności. Dealer ten kupuje również kampery z mniejszymi lub większymi usterkami, które może tanio naprawić we własnym warsztacie.
Inny przykład często dyskutowanego tematu "trade-in": Obecnie posiadasz 6-letni pół-zintegrowany kamper Knaus. Chciałbyś przejść na większy kamper i szukałeś zupełnie nowego, w pełni zintegrowanego kampera u dealera marki Dethleffs. Nie chcesz mieć wielu kłopotów ze swoim "starym kamperem" i prosisz dealera o ofertę wymiany. W niektórych przypadkach otrzymają oni zaniżoną cenę, a w innych zalecenie, aby sprzedać go samodzielnie za pośrednictwem mobile.de. Prawdziwe pytanie kryje się za tym: Dlaczego oferujesz pojazd z grupy B (KnausTabbert) dealerowi z grupy A (Hymer Group)?
Myślisz teraz - "To oczywiste, i tak bym tego nie zrobił!". Zmieńmy trochę przykład. A gdyby to był 5-letni Dethleffs, a nie Knaus? To również nie dałoby ci przewagi, ponieważ być może ten dealer Dethleffs specjalizuje się wyłącznie w nowych pojazdach i nie jest zainteresowany pojazdami używanymi - i z tego powodu jest po prostu niewłaściwym partnerem umownym do zakupu używanego kampera.
Co to oznacza dla Ciebie? Nie ma czegoś takiego jak dealer. W zależności od rodzaju oferowanego kampera i jego stanu, podczas sprzedaży będziesz zwracać się do różnych dealerów. Dealerzy czasami płacą znacząco różne ceny zakupu, ponieważ mają inną filozofię biznesową lub obsługują określony segment klientów lub pojazdów.
Jak myślisz, ilu dealerów kamperów jest w samych Niemczech? Niełatwo odpowiedzieć na to pytanie, ale portal caravanmarkt.info daje nam dobre wskazówki. Liczy on nie mniej niż 818 dealerów. To bardzo dużo. A każdy z nich jest w jakiś sposób inny.
Powód nr 2: Rynki (nad)regionalne?
Często zadawanym początkowym pytaniem przy sprzedaży własnego używanego kampera jest coś takiego: Czy powinienem sprzedać mojego kampera dealerowi, czy raczej osobie prywatnej? Inne pytanie brzmi: Czy dealer zapłaci mi dobrą cenę? Albo pytanie: Dlaczego miałbym sprzedawać dealerowi, skoro osoba prywatna zapłaci wyższą cenę?
Czy rzeczywiście tak jest? Większość poradników i artykułów w Internecie mówi, że dealer zaoferuje niższą cenę, ponieważ musi zarobić na odsprzedaży kampera. Jeśli masz cierpliwość, powinieneś sprzedać prywatnie i ostatecznie zrobić lepszy interes.
Powszechna praktyka ostatnich lat, zwłaszcza od początku 2021 roku, pokazuje inny obraz. W czasach wąskich gardeł w podaży nowych pojazdów, przerzedzonych zapasów używanych pojazdów na placach dealerów kamperów i prawdziwego boomu w całej branży caravaningowej w Niemczech i Europie, coraz więcej dealerów aktywnie poszukuje używanych kamperów, za które również płacą bardzo wysokie ceny. Czy słyszałeś kiedyś od swojego zaufanego dealera kamperów następujące zdanie?
"Rynek używanych kamperów jest pusty, nie ma nic!".
Dla Ciebie, jako właściciela kampera, to zdecydowanie dobra wiadomość! Oto 9 dobrych powodów przemawiających za sprzedażą własnego kampera dealerowi.
Powód nr 3: Caravaning - nie tylko trend w Niemczech
Rynki stają się coraz bardziej zglobalizowane. Możesz rozpoznać to wyrażenie z sekcji biznesowej swojej codziennej gazety. W pełni odnosi się ono również do branży caravaningowej. Od lat samochody kempingowe cieszą się rosnącą popularnością również w naszych sąsiednich krajach europejskich. W swoim najnowszym publicznie dostępnym badaniu z 09/2020 r. Grupa KnausTabbert prognozuje roczny wzrost w segmencie kamperów o 5,7%. W 2020 r. nasz kraj sąsiadujący, Francja, był liderem pod względem rejestracji nowych kamperów po Niemczech (+16,5%). Niestety, w chwili pisania tego tekstu nie są dostępne żadne aktualne dane dotyczące 2021 roku. Można jednak założyć, że koronawirus musiał tylko wzmocnić trend indywidualnego podróżowania własnym kamperem.
Innymi słowy, niemiecki dealer kamperów na północy może mieć zamożnego klienta ze Szwecji lub Finlandii, który szuka specjalnego kampera i zapłaci za niego wysoką cenę. Inny niemiecki dealer kamperów na południu może mieć klienta z Włoch, Szwajcarii lub Czech, który poszukuje kampera, który aktualnie oferujesz. Można sobie wyobrazić, że klienci z innych krajów europejskich lubią kupować w Niemczech. Dlaczego? (Niemieckie) kampery są jeszcze droższe w naszych sąsiednich krajach.
Powód nr 4: Cel zakupu
Trzeba przyznać, że w dzisiejszych czasach entuzjaści kamperów są gotowi pokonać setki kilometrów, aby obejrzeć lub nawet kupić używany kamper od dealera. Jednak większość ludzi woli kupować od zaufanego lokalnego dealera, gdzie czują, że będą pod kompetentną opieką i będą dobrze traktowani. I z którym mogą się szybko skontaktować w razie problemów. Kto chciałby pokonywać setki kilometrów w celu zgłoszenia roszczenia gwarancyjnego?
Co to oznacza w praktyce? Ceny kamperów różnią się znacznie w całych Niemczech, w zależności od regionu. Dealera kamperów ze Schwarzwaldu niewiele obchodzi, czy porównywalny kamper jest o kilka tysięcy euro tańszy u innego dealera na dalekiej północy. Dealer z południa porównuje ceny w swoim regionie (np. w promieniu 100-200 km) i w ten sposób celuje w potencjalnego nabywcę ze swojej okolicy. Potencjalny nabywca z bezpośredniego sąsiedztwa tego dealera, który chce kupić kampera za wysoką, pięciocyfrową kwotę, w większości przypadków zastanowi się dwa razy, czy przejechać 600 kilometrów, aby zaoszczędzić kilka tysięcy euro. A potem być może będzie musiał odbyć kolejną 600-kilometrową podróż za kilka miesięcy, gdy pojawi się pierwsza usterka.
Powód nr 5: Marża przy odsprzedaży
Można by pomyśleć, że dealer kamperów kupuje kampera od osoby prywatnej wyłącznie w celu jego odsprzedaży. Wcale tak nie jest! Wielu dealerów kamperów utrzymuje małe lub duże floty pojazdów na wynajem, aby zaspokoić wysoki popyt.
Co więc robi dealer, jeśli ma niedobór kamperów do wynajęcia z powodu wąskiego gardła dostaw producenta? Kupuje młode używane kampery, które można łatwo wynająć. Dealer odzyskuje prawdopodobnie nieco zawyżoną cenę zakupu, wynajmując je po cenach wynajmu, które rosną od lat. Po około 6-12 miesiącach kamper jest usuwany z floty wypożyczalni, remontowany i ponownie oferowany na otwartym rynku. To dobry interes dla dealera, nawet jeśli na początku nie udało mu się utargować.
Powód nr 6: Możliwa do uzyskania cena sprzedaży
Czy kiedykolwiek finansowałeś kampera lub znasz kogoś, kto to zrobił? W takim razie wiesz, że sprzedawca kamperów jest bardzo szczęśliwy mogąc zorganizować finansowanie, ponieważ otrzymuje za to sowitą prowizję od swojego banku. Czy potrzebujesz serwisu przed odbiorem używanego kampera lub chciałbyś coś ulepszyć? Czy nadal potrzebujesz akcesoriów kempingowych? Twój dealer z przyjemnością zrobi to za Ciebie lub sprzeda Ci niezbędne akcesoria.
Dealer kamperów zarabia więcej niż tylko na sprzedaży kampera. Co to oznacza dla Ciebie? Możesz oczekiwać wyższej ceny zakupu, jeśli dealer wie, że może natychmiast odsprzedać pojazd klientowi, a klient zawrze umowę finansowania za pośrednictwem dealera. A tak naprawdę nadal potrzebuje sprzęgu do przyczepy, aby holować swoją małą łódź. Pełny sprzęt kempingowy też nie byłby zły, ponieważ jest nowy w kempingu. I tak dalej... Rozumiesz, co mamy na myśli.
Powód nr 7: Wady
Większość potencjalnych nabywców prywatnych chce kupić kampera, który jest wolny od wad. Tylko nieliczni z nich poważnie rozważą zakup kampera, który ma wady. Laik rzadko jest w stanie ocenić, czy wada jest "drobna" czy "poważna", czy jest łatwa do usunięcia lub czy jej naprawa jest kosztowna. Oto przykład z życia wzięty: Prywatny sprzedawca podał następujące informacje podczas sprzedaży swojego kampera:
Lekkie nierówności parkingowe z tyłu po lewej i prawej stronie, obudowa prawego lusterka zewnętrznego lekko uszkodzona. Iskra zapłonowa na płycie grzewczej nie działa, podobnie jak automatyczne chowanie zewnętrznego panelu podczas jazdy i automatyczne przełączanie lodówki w tryb akumulatorowy.
Prawdopodobnie 9 na 10 potencjalnych nabywców nie będzie w stanie oszacować kosztów naprawy i początkowo powstrzyma się od zakupu tego kampera i będzie kontynuować poszukiwania.
Profesjonalny sprzedawca kamperów (z własnym warsztatem) zazwyczaj zdobył rozległą wiedzę dzięki wieloletniemu doświadczeniu, co pozwala mu szybko ocenić usterkę i wynikające z niej koszty naprawy, nawet na odległość. W powyższym przykładzie dealer, który zakupił kampera, od razu wiedział, jaka była przyczyna usterek technicznych (nawiasem mówiąc, trzy usterki techniczne miały tylko jedną przyczynę). Wyboje parkingowe, które były wyraźnie widoczne na zdjęciach, zostały również bardzo szybko i łatwo uwzględnione przez dealera przy obliczaniu ceny zakupu.
Co to oznacza dla Ciebie? Samochody kempingowe z drobnymi lub nawet znaczącymi usterkami są znacznie łatwiejsze do sprzedania dealerowi, ponieważ wie on, w co się pakuje.
Powód nr 8: Sezonowość
Czasami słyszy się, że prywatni sprzedawcy chcą poczekać ze sprzedażą swojego kampera do wiosny. Powszechnie uważa się, że wraz ze wzrostem temperatury rosną ceny sprzedaży.
Zdaniem autora sezonowość odgrywa jednak niewielką rolę. Ceny rozkładają się stosunkowo równomiernie przez cały rok.
Co powinieneś wiedzieć jako sprzedawca: Zasadniczo popyt na kampery ze strony prywatnych nabywców znacznie wzrasta począwszy od wiosny, ale jednocześnie zwiększa się również podaż kamperów na rynku pojazdów używanych. Większy popyt spotyka się z większą podażą. Oznacza to, że czekanie na ładną pogodę niekoniecznie jest korzystne dla sprzedaży.
Profesjonalni dealerzy kamperów z dużymi zapasami pojazdów przygotowują się do sezonu z odpowiednim wyprzedzeniem. Mają między innymi trzy rzeczy: przestrzeń, cierpliwość w sprzedaży i dobrą linię kredytową na zakupy w swoim banku. Dla dealera kamperów ważne jest, aby zawsze mieć wystarczającą ilość "dobrych zapasów" na placu. Dlatego zazwyczaj nie dba o to, czy kupuje odpowiedni używany kamper zimą czy poza sezonem.
W skrócie - nie ma znaczenia, o jakiej porze roku sprzedajesz swojego kampera dealerowi. Musisz tylko poczekać, aż pojawi się odpowiedni dealer (kupujący).
Powód nr 9: Zwiedzający turysta i potencjalny nabywca "muszę jeszcze wyjaśnić kwestię finansowania".
Mówiąc prościej: sprzedawca kamperów musi ponosić odpowiedzialność za wady przez co najmniej 1 rok przy sprzedaży używanego kampera konsumentowi (odpowiedzialność za wady materiałowe, zwana również potocznie gwarancją). Co do zasady, renomowany sprzedawca sprawdzi pojazd przed sprzedażą, przeprowadzi wszelkie niezbędne naprawy i konserwację, w razie potrzeby odnowi przegląd techniczny, a najlepiej również poświadczy test szczelności. Nie bez powodu sprzedawca kamperów może również zażądać wyższej ceny sprzedaży - a w większości przypadków również ją wyegzekwować, ponieważ wielu właścicieli kamperów chce przede wszystkim jednej rzeczy: podróżować bezpiecznie i niezawodnie.
Co z tego będziesz miał? Renomowany dealer kamperów z dobrą bazą klientów może być w stanie osiągnąć znacznie wyższą cenę, niż wydawało się to możliwe. Nie zapominaj o dodatkowych usługach, które dealer oferuje za opłatą (patrz powód nr 5).
Wnioski
Czy nasze argumenty Cię przekonały? Czy chciałbyś spróbować sprzedaży u renomowanego dealera kamperów? A może wolisz spróbować prywatnie? Chętnie pozostawimy tę decyzję w Twojej gestii. Jeśli chcesz wybrać łatwą i spokojną drogę, polecamy nasz gwarantowany bezpłatny portal sprzedaży online caravanmarkt24.
Jak działa sprzedaż kamperów
Po prostu utwórz bezpłatne ogłoszenie sprzedaży online w mniej niż 15 minut i zaoferuj swój kamper lub przyczepę kempingową na sprzedaż ponad 250 renomowanym specjalistycznym dealerom w tym samym czasie. Otrzymuj oferty kupna swojego pojazdu rekreacyjnego podczas maksymalnie 24-godzinnego okresu licytacji i sprzedaj go po zakończeniu aukcji, ale tylko wtedy, gdy jesteś zadowolony z najwyższej oferty. Jeśli minimalna cena sprzedaży nie zostanie osiągnięta na koniec procesu licytacji, nie ma oczywiście obowiązku sprzedaży. Zaoszczędź czas i nerwy i zrób wszystko w zaciszu własnego domu - tak dziś działa sprzedaż! Uzyskaj niewiążące informacje już teraz i sprzedaj swojego kampera z łatwością.